Instagram

Borgen

Een tijdje geleden heb ik weer een nieuwe 'favoriet' aan mijn lijstje met series toe kunnen voegen. Nogal onverwacht eigenlijk, want de Deense serie 'Borgen' is op het eerste gezicht nou niet bepaald 'iets voor mij'.
Maar na de eerste aflevering was ik verkocht!
Borgen is een spannende serie over de (fictieve) politiek in Denemarken. Je volgt de politici, in het bijzonder Birgitte Nyborg, de eerste vrouwelijke minister-president van Denemarken, en ziet wat het voor hen betekent om in de politiek te zitten, hoe het hun persoonlijke levens beïnvloed. Kun je tegelijk minister-president en een goede moeder zijn? Kun je in de competitieve wereld van 'De Burcht' (het politieke centrum in Kopenhagen) vasthouden aan je idealen?
Ook de media spelen een belangrijke rol in de serie, je volgt bijvoorbeeld de ambitieuze journaliste Katrine Fønsmark. Zij leeft voor het nieuws en deinst er niet voor terug om 'lastige' vragen te stellen. Je ziet hoe belangrijk de rol van de media is bij de politiek. Mogen ze zomaar alles publiceren, of is er een grens aan wat 'privé' is voor de politici.

Birgitte Nyborg (Sidse Babett Knudsen) met haar gezin.
Birgitte Nybord and her family.
Katrine Fønsmark (Birgitte Hjort Sørensen) met 
Kasper Juul (Johan Philip Asbæk ),de 'spindoctor' van de minister-president. 
Katrine Fønsmark with Kasper Juul, the Prime MInister's 'spindoctor'.
De balans tussen spanning, intriges in de politiek en het familieleven, romances enz. is perfect. Je gaat meeleven met de karakters, de acteurs zijn góed. Én je krijgt ondertussen ook een hele andere kijk op 'de politiek', dat merkte ik tenminste!
En hoewel je bij het woord 'politiek' misschien denkt aan saai of langdradig heb ik me bij het kijken geen seconde verveeld. Voor Nederlanders is het ook handig dat het Deense politieke stelsel lijkt op dat van ons.

Na als een stel verslaafden seizoen één er doorheen gejaagd te hebben, snel seizoen twee bij de bieb gereserveerd. En nee, dat viel niet tegen! Het tweede seizoen was zo mogelijk nog beter!
En nu is het wachten op seizoen drie, dat net in Denemarken is uitgezonden.

Tja, wat kan ik nog meer zeggen over deze geweldige serie? Hij is het proberen zeker waard!
En mogelijk leer je er ook nog een woordje Deens van....

Tak voor het lezen! ;)

My newest favourite tv-series is without a doubt 'Borgen'. This Danish series involves around Danish politics, especially the new Prime Minister Birgitte Nyborg (played by Sidse Babett Knudsen) . 
As the first female Prime Minister, she faces a lot op obstacles, can she be a great mother as well as a great politician? How does she cope with having this much power, can she keep her ideals? 
And than there is the important role of the media in all this, journalist Katrine Fønsmark (played by Birgitte Hjort Sørensen) lives for the news. 

I never thought I would actually like a series about politics, but this one is amazing! It's so fast and exciting, and the mix between politics and the personal lives of the characters is perfect! It changed the way I think about politics completely. Of course, it's an advantage that Danish politics is a lot like Dutch politics.
But, all in all, it's definitely worth a try and who knows, you might even pick up a few words in Danish!

Birgitte Nyborg en de media.
Birgitte Nyborg and the media.
Tak for reading! ;)

Reacties

  1. Hoi Daphne,
    Wat een super serie is dit, heb de eerste 10 afleveringen gezien en zóóó spannend, maar heb je dan ook de Bridge gekeken?? en Those who kill, allebei ook Zweeds/Deens/Noors en prachtig..liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dit te lezen. Mijn man en ik zijn enorme fans van Borgen, liggen samen in bed nog te kletsen over hoe en wat ze zou moeten doen, volgens ons. Had er nog niet aan gedacht dat je via de bib de vogende serie zou kunnen bestellen. Ga het proberen want ik heb gelezen dat in het najaar pas seizoen 2 wordt uitgezonden. Dat duurt nog wel erg lang. Leuk dat ook een jong iemand hier fan van is.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marja, wat leuk dat jullie ook Borgen-fan zijn! Ik kijk het samen met mijn moeder, en wij hebben ook hele discussies ;) Het is ook zo spannend!

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Populaire posts